درس حافظ(دوره‌ی دو جلدی)

12,000,000 ریال

نقد و شرح غزل‌های حافظ

 

در این کتاب،سخن از درست خواندن و درست فهمیدن غزل حافظ است.حرمت و ارزش آثار دیگری که پیش از این کتاب نشر شده،نیز همواره پیش چشم من خواهد بود.

در شرح کلام حافظ،علاوه بر معانی واژه‌ها و تعبیرها،شکافتن ساختار دستوری کلام،اشاره به آیات و احادیث و اخبار،سابقه مضمون‌های سخن حافظ در آثار گذشتگان،بیان حال و هوای هر غزل که فهم معنی آن را آسان می‌کند،و از همه اینها مهم‌تر،توجه دائم به زیربنای فکری و شخصیتی که حافظ را در برابر جامعه همزمان او نشان می‌دهد،همه اینها،در شرح و تفهیم کلام او ضرورتی اجتناب‌ناپذیر دارد.ا

اما،این مطالب را اگر با زبان اهل تخصص و به صورت یک درس سنگین دانشگاهی بیان کنیم،پاسخی است مناسب برای آن دانش‌پژوهی،که خود می‌خواهد پژوهشگر یا استاد درس حافظ باشد،و “حافظ برای همه” نخواهد بود.

در این کتاب روی سخن با کسانی است که اهل تخصص نیستند،که اکثریت دوستاران حافظ‌اند،و برای پرسش‌های خود نیاز به پاسخ‌های درست،ساده و هم‌کس فهم دارند.

این پاسخ‌های درست،برای کسانی که می‌خواهند مدرس دیوان حافظ باشند نیز سودمند خواهد بود،و در موارد بسیاری آنها را نیز یاری خواهد کرد که در پاسخ‌گویی به شاگردان خود کمتر گرفتار زبان تخصص بمانند.

 

در انبار موجود نمی باشد

دسته: