تاریخ ادبیات فارسی (جلد هجدهم،پیوست 2)

4,500,000 ریال

ادبیات شفاهی زبان های ایرانی

زیرنظر دکتر احسان یارشاطر

 

کتاب «ادبيات شفاهی زبان‌های ايرانی» به کوشش فيليپ کرينبروک، رييس مرکز مطالعات ايرانی دانشگاه جورج آگوست -گوتينگن- ايرانيستيک در آلمان تدوين شده است.

اين کتاب از مجموعه‌ی 18 جلدی «تاريخ ادبيات ايران» است که در سال‌های اخير و با ويراستاری کلی احسان يارشاطر، منتشر شده است.

اين مجموعه تلاشی برای به تصوير کشيدن سرگذشت ادبی زبان فارسی و ديگر گويش‌ها و زبان‌های ايرانی در گستره‌ی ايران فرهنگی و در طول تاريخ است.

کتاب «ادبيات شفاهی زبان‌های ايرانی» که هجدهمين جلد از مجموعه‌ی «تاريخ ادبيات ايران» است، توجهی خاص به گويش‌ها و زبان‌های ايرانی کردی، پشتو، بلوچی، اوستی، فارسی و تاجيک دارد.

اين کتاب شامل يک مقدمه، سيزده فصل و يک کتابنامه‌ی مفصل است و مباحثی چون؛ بررسی ادبيات عامه در زبان فارسی، نگارش ادبيات کردی، ادبيات شفاهی کردی، بررسی مذهب و سنن شفاهی در کردستان با محوريت سنن مردم ايزدی و اهل حق، دوران کلاسيک ادبيات پشتو، ادبيات نوشتاری جديد پشتو، ادبيات شفاهي و عامه پشتو، ادبيات بلوچي، ادبيات اوستي، ادبيات عامه فارسي، نقالي، سخني پيرامون کربلا و روضه‌الشهداي کاشفي و فرهنگ و ادبيات دينی، ادبيات عامه تاجيک‌ها و در نهايت ادبيات شفاهی و عامه فارسی دری در افغانستان.

فيليپ کرينبروک، در طول سال‌ها تحصيل و پژوهش، سفرهای متعددی به ايران داشته و حدود صد اثر در زمينه‌ی فرهنگ ايراني به رشته تحرير درآورده است.
کتاب «ادبيات شفاهی زبان‌های ايرانی» به کوشش فيليپ کرينبروک و اولريخ مارزلف نگاشته شده و ويراستاران فارسی آن، سيد احمدرضا قائم‌مقامی و غلامحسين کريمی دوستان آن را برای مخاطب فارسی زبان تدوين کرده‌اند. اين اثر که هجدهمين جلد از مجموعه‌ی «تاريخ ادبيات ايران» به شمار می آيد،

دسته: